Plastika břicha (Abdominoplastika)

Operace břicha (abdominoplastika) - tento výkon řeší kožní nadbytek v oblasti břicha, současně též i rozestup přímého břišního svalu. Nadbytek kůže vzniká velmi často u žen po porodu, zejména opakovaném, kdy během těhotenství je kůže břicha vystaven enormnímu tlaku rostoucího plodu tak, že i praská a vznikají drobné jizvičky, později bělavé, které již nikdy nezmizí. Elasticita kůže tak ještě více klesá.

Rozsah těchto nezvratných změn je velmi individuální. Podobně je tomu i v druhém případě, který je shodný pro obě pohlaví a to problémy s obezitou. Tukové buňky jsou přítomny nejen v podkoží, ale také uvnitř dutiny břišní a tam všude se tuk ukládá. Dochází tak i ke vzniku prasklin v kůži a následných jizviček. Po větší ztrátě na váze pak kůže zůstává vytažená, někdy i jako zástěrka. Tyto změny mají pak nepříznivý dopad na psychiku a způsobují i nesnáze praktického rázu, totiž nákup prádla a úpravu oděvů.

Tyto problémy lze odstranit plastickou operací, jejíchž rozsah určí plastický chirurg individuálně po dohodě s pacientem.

Pokyny před operací:

• po vyšetření plastickým chirurgem a stanovení termínu operace dostane pacient/ka doporučení na interní předoperační vyšetření, které nesmí být starší jednoho měsíce před operací
  • den před operací od půlnoci nejíst, nepít, nekouřit
  • nejméně jeden měsíc před operací nesmí pacient/ka užívat jakékoliv léky obsahující KYSELINU ACETYLOSALICYLOVOU jako např. acylpyrin,alnagon, aspro, acylkoffin apod. Dále jsou nevhodné enzymatické preparáty jako např. Wobenzym, Phlogenzym apod.
  • pacient nesmí trpět žádnou virovou či jinou chorobou nebo být v rekonvalescenci
  • výkon se platí v den operace na příslušnou částku dostane pacient účet
  • průměrná doba hojení je kolem 2 týdnů, je třeba si na tuto dobu zařídit volno
  • je třeba vysadit hormonální antikoncepci 2 měsíce před operací
  • je třeba jeden týden před operací zavést lehkou nenadýmavou stravu

Vlastní operace:

Provádí se v celkové narkóza a trvá 2 až 3 hodiny. Řez je veden povětšinou v podbřišku do stran tak, aby bylo možno jizvu překrýt spodním prádlem. O jiném umístění řezu a následné jizvy je pacient informována při konzultaci s plastickým chirurgem. Kůže je uvolněna i s podkožím od spodiny a vytažena směrem dolů a její nadbytky odstraněny. Následuje sešití rány a její překrytí obvazem. Při rozestupu přímého břišního svalu je provedeno jeho sešití v střední čáře. Po operaci doporučujeme 1 měsíc nosit elastický pás, který tuto oblast chrání a usnadňuje hojení.

Pooperační období:

Pacient/ka po operaci musí několikrát za den ujít několik kroků (prevence embolie) jinak tráví první 2 dny na lůžku. Nutnost setrvání v nemocniční péči určí lékař, doporučujeme 2 dny a další ambulantní kontroly určuje lékař při propuštění do domácího ošetřování. Stehy jsou odstraněny obvykle 10.-14. den po operaci. Doporučujeme 6 týdnů bez námahy a doporučujeme trvalé nošení elastického pásu. Jizva po operaci postupně bledne a kvalita jizev závisí na individuální hojivosti pacienta/ky.

Komplikace:

Komplikace jsou obecné – krvácení a infekce. Ke komplikacím, na které je třeba upozornit též náleží možnost tvorby tzv. výpotku – jedná se o jev, kdy v některých případech, zejména při silnější vrstvě podkožního tuku vzniká mezi svalovou vrstvou a podkožím výpotek tvořený tkáňovým mokem, spolu s zbytky krve a odumřelých tukových buněk, jež jsou rozpuštěny tkáňovými enzymy. Tento výpotek je pak nutno opakovaně vypouštět, jiné následky zde nejsou. Je nutné pečlivé předoperační vyšetření a dodržování všech pokynů lékaře. Rizika komplikace se snažíme omezit na minimum vyloučením všech okolností, které tomuto napomáhají. Kvalit jizev je závislá na individuálním hojení.